Alberto Reyes
Acclaim
BBC Music reviews Alberto Reyes plays Chopin in its March issue

Here's a fascinating and extremely beautiful Chopin recital from a pianist of whom we've heard little in the past decades. Uruguayan born Alberto Reyes presents both the big sonatas and some substantial shorter pieces in accounts that are unusual, personal and deeply rewarding.
First, Reyes is not in a hurry. That doesn't mean that he's not a virtuoso - the magnificent finale of the B minor Sonata demonstrates his credentials at once. But he allows the music ample time to breathe, and for the listener to absorb the spacious phrasing and well-planned voicing (sometimes with hands out-of-sync, but judiciously so). His interpretations, furthermore, radiate a rare sense of wisdom and a rapt concentration. The central section of the Funeral March, that of the F minor Fantasy and the slow movement of the B minor Sonata are cases in point: you are drawn inside a world of hypnotic profundity almost without realising it. The recorded sound complements the beauty of the playing.
After an exciting start - prodigydom, prizes, etc - Reyes decided that neither the globe-trotting life of a virtuoso nor an academic job were for him. Instead, he became an interpreter for the United Nations, retiring in 2007 after three decades during which he gave only occasional concerts. Spending time amid vital international issues has perhaps made his playing all the richer.
Performance ****
Recording ****

Traducción

Este es un recital Chopin fascinante y bellísimo por un pianista del que hemos escuchado poco en las últimas décadas. Alberto Reyes presenta las dos grandes sonatas y otras obras importantes más breves, en interpretaciones originales, personales y sumamente gratificantes.

En primer lugar, Reyes no tiene prisa. Eso no quiere decir que no sea un virtuoso- el magnífico final de la Sonata en si menor muestra sus atributos inmediatamente. Pero le da a la música mucho tiempo para respirar, y el oyente puede absorber el fraseo amplio y la meticulosidad de los planos sonoros (a veces con manos desfasadas, pero con muy buen criterio). Sus interpretaciones, además, irradian una sabiduría excepcional y una absorta concentración. La parte central de la marcha Fúnebre, la de la Fantasía en fa menor y el movimiento lento de la Sonata en si menor son muy buenos ejemplos: casi sin percatarse, uno se siente transportado a un mundo de una profundidad hipnótica. El sonido de la grabación complementa la belleza de la ejecución.

Tras un comienzo muy interesante -niño prodigio, premios, etc- Reyes decidió que ni la vida errante del virtuoso, ni la vida académica eran para él. En lugar de ello, trabajó de intérprete en las Naciones Unidas, jubilándose en 2007 después de tres décadas en las que dio muy pocos conciertos. Quizás el haber pasado tanto tiempo en medio de cuestiones internacionales vitales haya enriquecido aun más su arte.

Jessica Duchen, BBC Music Magazine
Back to List
Back to Top